čtvrtek 5. prosince 2019

VYPRAVĚČI PŘÍBĚHŮ - STORYTELLING v tematickém týdnu...


Umíme být dokonce i VYPRAVĚČI PŘÍBĚHŮ. Jak je to možné? Můžete být vypravěčem i VY? Určitě! :-)
MY jsme se více ponořili do vyprávění příběhů v rámci tematického týdne a zároveň na základě inspirace projektu SANKOFA, který se storytellingem zabývá. A musíme říci, že jsme si to všechno neskutečně užívali. 

CO VŠECHNO JSME DĚLALI?
JESTLI NÁS TO BAVILO ČI NIKOLIV?
CO VŠECHNO JSME SI UVĚDOMILI?
JESTLI CHCEME VE VYPRÁVĚNÍ POKRAČOVAT?

...co myslíte? Možná Vám další řádky odpoví... :-)
Takhle nějak to všechno začalo, jen jsme si povídali, diskutovali o tvrzení zda...DĚTI NEMAJÍ DOSTATEK SÍLY NA ZMĚNU SVĚTA. Diskutovali jsem o tom, jak to, kdo z nás vnímá a proč. Sdíleli jsme své názory.



Jednalo se o aktivitu zaměřenou na objevování sebeuplatňování a sebevědomí při činnostech, které mají pozitivní vliv na lidi a planetu. Bylo tedy nutné po vzájemné diskusi zaujmout své vlastní stanovisko a stoupnout si na vytvořenou škálu od souhlasu či nesouhlasu. Argumentace související s rozhodnutím byla velmi podnětná a zajímavá. Někteří z nás měli možnost se následně v případě potřeby přesunout i na jiné místo.



 ...tady již docházelo k argumentacím...


A CO VŠECHNO ZAZNĚLO?

Jaké kroky můžeme podniknout v oblasti pozitivního vlivu na lidi a planetu?
-sázení stromů a péče o okolí školy, prostředí obce
-sbírání odpadků
-třídění odpadků ve škole I doma
-ekologizace školy
-vytvoření interaktivní naučné stezky
-ochrana přírody
-vnímání důležitosti pečovat o místo, kde žijeme 
charita a podpora nemocných
-zapojení se do projektů
-natočení videí a tvorba různých letáků 

Příklady sebedůvěry, že můžeme učinit kroky ke změně
-jde o to lidi přesvědčit, ovlivnit třeba vládu apod.
-jde změnit svět, když to budeme dělat sami. I dítě to všechno může změnit I názor dospělých
-nahrát video, vložit ho na youtube, na sociální sítě
-vytvoříme nějaké letáky a rozmístíme je všude
-dohodnout se ve skupině; dětí je víc než dospělých, přehlasováním, spiknutím se a přelstít dospělí
-když se všichni v Česku spojíme, tak budeme mít větší vliv

Příklady, kdy necítíme sebedůvěru, abychom mohli učinit kroky ke změně
-lidé mohou změnit svět, ale nesmí být někde různě po světě, někde jich je hodně a někde jich je málo
-děti jsou malí, nic nezmůžou
-všechno je ovlivněno tím, že jsme děti a děti toho moc nezmůžou. Mimo třeba nic nezmůže.
-puberťáky nepřesvědčíme, když je někdo v pubertě, tak je to šílený

Další aktivitou bylo porozumět mezikulturní problematice. Nejprve jsme si museli přečíst určitá tvrzení a následně, pokud s daným tvrzením souhlasíme, vložit do kelímku malou fazoly.

O jaká tvrzení se například jednalo?
Jsem v kontaktu s lidmi z jiných zemí (rodina, známí, přátelé).
Umím překonat obtíže při komunikace s lidmi z jiné kultury.
Chci se dozvědět o životě lidí v jiných zemích.
Myslím si, že všichni v mé zemi (včetně těch, kteří se do ní přistěhovali), mají mít stejná práva.
Respektuji lidi z jiných kultur jako sobě rovné.
..apod...





A jaký je náš pohled?

Umím překonat obtíže při komunikaci s lidmi z jiné kultury...
-ano, umím to překonat, ale nedokážu to popsat
-ano, ale je pro mě lepší, když ovládám jejich jazyk
-umím, když mám v blízkosti kamarády nebo rodinu, prostě někoho, komu věřím…

V navazující aktivitě jsme se zamýšleli nad tím, co je v našich očích spravedlivé a co nespravedlivé. Pracovali jsme ve skupinách a společně jsme pomocí vzájemné diskuse docházeli k nějakým závěrům.



Tvrzení, o kterých jsme diskutovali a měli dojít k nějakému závěru, zda jsou spravedlivé nebo spravedlivé.
Jednalo se například o ...
Oceňovány mají být nejpracovitější děti.
Všechny děti mají být hodnoceny za svou práci stejně.
Někteří lidé mají více štěstí než druzí.
Bohatí lidé zanechávají větší uhlíkovou stopu.
Všechny peníze by měly být rozděleny mezi lidi rovnoměrně.

Musíme říci, že jsme si vše neskutečně užili. Moc nás to bavilo a v rámci STORYTELLINGU se rozhodně nejednalo o poslední aktivitu. 
Vypravěči příběhů se jistě zase rádi staneme. :-)



Žádné komentáře:

Okomentovat