sobota 2. února 2019

JAK SE U NÁS POČÍTÁ? - Sladká procházka matematickým prostředím I.

CHCETE SE PŘIDAT?
CHCETE SI S NÁMI PROJÍT MATEMATICKÁ PROSTŘEDÍ?
CHCETE NAHLÉDNOUT POD NAŠI POKLIČKU?

...Tak prosím, nyní můžete! :-)
Rádi bychom Vám ukázali naši cestu některými matematickými prostředími Hejného metody, která je plná radosti z poznávání.
Tak si držte čepice, vyrážíme!



Systém jednotlivých prostředí je nastaven tak, aby mohl zachytit všechny styly učení. Všechna prostředí nabízejí takové úlohy, ve kterých se prolíná několik matematických jevů. Úlohy tak vybízejí k experimentování a k objevování, což je zřejmé i z níže vložených fotografií. :-)
Velmi podstatná, ačkoliv možná pro mnohé spíše druhotná, je motivace k řešení konkrétních úloh. Často totiž mívají žáci pocit, že si jen hrají. Mnohdy ani nevnímají, kolik toho ve skutečnosti vypočítají, vyřeší. Při řešení průběžně sdílejí své závěry, diskutují o možnostech řešení a obhajují výsledky svého poznání.

Tak prosím, nyní je před námi malá a tak "sladká ochutnávka" :-) toho, jak to u nás vlastně vypadá. 


DŘÍVKA
-hrou se dřívky poznáváme nejen geometrii, ale rozvíjíme zároveň i jemnou motoriku
-dochází k poznávání rovinné geometrie manipulativní činností
-rozvíjíme geometrické i kombinatorické schopnosti, tvorbou a přeměnou tvarů podle daných podmínek (přidáváním, ubíráním i přemisťováním dřívek)
-získáváme prvních zkušenosti s obsahem, obvodem, jednoduchými zlomky a posloupnostmi

samostatná práce s možností sdílení ve dvojici


skupinový úkol: .."Víc hlav, víc ví!" :-)


VLÁČKY
-pracujeme s dřevěnými hranolky
-objevujeme vztahy pomocí porovnáváním délek jednotlivých hranolků


KRYCHLOVÉ STAVBY
-jedná se o různorodou manipulativní činnost, rozvíjíme si tak kombinatorické myšlení
-krychlové stavby zasahují do aritmetiky a zároveň velmi přispívají k rozvoji prostorové představivosti, vnímání rytmu
-tvoříme a přeměňujeme stavby podle daných podmínek, zapisujeme stavby i proces jejich vytváření různými jazyky, rozvíjíme tak i schopnost překládat z jednoho jazyka do druhého, přirozeně používáme matematický jazyk





 Společná kontrola zadané práce
-diskuse, objasňování, porovnávání a uvědomování si případných nejasností pomocí doprovodného komentáře. Tak v tom je nám neskutečně dobře! 


Když hrajeme Sovu?
-dochází tak propojení dvou oblastí - logického myšlení a oblastí, z níž je galerie hledaných objektů (rovinná nebo prostorová geometrie, čísla, objekty běžného života)
-klademe cílené a vhodné otázky, používáme matematický jazyk



Práce ve dvojici nám poskytuje bezpečné prostředí, neboť vnímáme spolupráci jako podporu a určitou jistotu při hledání správných řešení. 





Součástí daného prostředí není jen stavba, ale i záznam plánu krychlové stavby. I s tím si vždy dokážeme poradit. 


CYKLOTRASY
-při řešení úloh CYKLOTRAS dochází k propojování algebraické a geometrické situace
-dochází k systematickému prohledávání všech možností, odhalování nových vztahů vyvozených ze vztahů známých

Využíváme manipulativních pomůcek (čehož využívají převážně žáci nižších ročníků), stejně tak jako digitální podoby úloh k možnému řešení.





DĚDA LESOŇ
-dané prostředí vede k budování struktur pro řešení rovnic, práci s veličinou zapsanou ikonicky (nikoli číslem)
-manipulativní činnosti s využitím různých pomůcek vhodných k řešení úloh nám umožňují mnohem lépe některé matematické procesy a vztahy pochopit

Práce ve dvojici - jedná se o řešení jedné úlohy ve dvojici, ale zároveň s možností sdílení řešení v rámci skupiny. Diskuse a objasňování je pro nás velmi zásadní při hledání správných řešení, možností.




Samostatná práce s využitím vhodných pomůcek k řešení úloh.




PRÁCE S PAPÍREM - ORIGAMI
-vede k rozvíjení manipulativních dovedností, poznávání obrazců, získávání prvních zkušeností se shodným zobrazením, objevování vlastností mnohoúhelníku, první zkušenosti se zlomky, práce v oblasti kombinatoriky a seznamování se s obsahy útvarů



Pokud byste si chtěli prožít příjemný večer ve společnosti barevných papírů, můžete se pustit například do složení papírového boxu (odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=N8p_MIq4ngU). A co třeba Sonobova krychle? :-)

PARKETY
-získávání zkušeností s analýzou a syntézou skupiny rovinných tvarů
-pracujeme nejen s pomůckou v podobě dřevěných parket, ale i společně u tabule :-)


KROKOVÁNÍ
-při krokování jde především o porozumění číslům vyjadřujícím změnu polohy nebo poloh
-jde o určitý vstup do záporných čísel a navazující práci se znaménky
-dovednost písemného (pomocí šipek) záznamu procesu




HÁZENÍ KOSTKOU
-získáváme zkušeností s náhodnými jevy
-jednotlivé úlohy vedou k porozumění zákonitostem v oblasti pravděpodobnosti, práce se statistickými soubory




AUTOBUS
-dané prostředí vede k porozumění číslům vyjadřujícím změnu stavu i k orientování se v souboru dat, které obsahují jak stavy, tak změny, ale i porovnávání

Video: řešení úlohy ve dvojici_práce v rámci tematického týden CESTA NA BIOFARMU, kdy jsme cestovali na farmu autobusem nejen ve skutečnosti, ale i prostřednictvím matematického prostředí AUTOBUS v centru MATEMATIKY. A takhle nějak nám to šlo.




Zajímavost daného videa?
Jen pro představu...v daný okamžik pracují ostatní ve třídě na jiných úkolech v rámci práce v centrech aktivit a nám se podařilo pořídit i tento videozáznam. A takhle nějak to u nás převážně vypadá.

Jak je viditelné, řešení úloh vede žáky k tvořivé činnosti. Žáci jsou aktivní, diskutují na konkrétními úlohami. Učitel pouze žákům předkládá úlohy a organizuje konkrétní učební blok. Mnohem větší aktivita je na žácích samotných. 
A na co by byla škoda zapomenout? 
..přece na vzájemné sdílení vlastního procesu poznání.... :-)


Součástí je sdílení výsledků práce, porovnávání, možnost diskuse, reflexe a zpětné vazby.




Sladká procházka matematickými prostředími je plná i samostatné práce. I ta je pro všechny velmi důležitá. A to samozřejmě moc dobře víme.



Velkou oblibu u nás mají také matematická lota. :-) Nyní se v nich převážně vyžívají žáci druhého ročníku. :-)





Už víte: JAK SE U NÁS POČÍTÁ? 

Takhle už skutečně ne!






Žádné komentáře:

Okomentovat