Umíme být dokonce i VYPRAVĚČI
PŘÍBĚHŮ. Jak je to možné? Můžete být vypravěčem i VY? Určitě! :-)
MY jsme se více ponořili do
vyprávění příběhů v rámci tematického týdne a zároveň na základě inspirace
projektu SANKOFA, který se storytellingem zabývá. A musíme říci, že jsme si to
všechno neskutečně užívali.
CO VŠECHNO JSME DĚLALI?
JESTLI NÁS TO BAVILO ČI
NIKOLIV?
CO VŠECHNO JSME SI UVĚDOMILI?
JESTLI CHCEME VE VYPRÁVĚNÍ
POKRAČOVAT?
...co myslíte? Možná Vám další
řádky odpoví... :-)
Takhle nějak to všechno začalo, jen jsme si povídali,
diskutovali o tvrzení zda...DĚTI NEMAJÍ DOSTATEK SÍLY NA ZMĚNU SVĚTA.
Diskutovali jsem o tom, jak to, kdo z nás vnímá a proč. Sdíleli jsme své názory.
Jednalo se o aktivitu zaměřenou na objevování
sebeuplatňování a sebevědomí při činnostech, které mají pozitivní vliv na lidi
a planetu. Bylo tedy nutné po vzájemné diskusi zaujmout své vlastní stanovisko
a stoupnout si na vytvořenou škálu od souhlasu či nesouhlasu. Argumentace
související s rozhodnutím byla velmi podnětná a zajímavá. Někteří z nás měli
možnost se následně v případě potřeby přesunout i na jiné místo.
...tady již docházelo k argumentacím...
A CO VŠECHNO ZAZNĚLO?
Jaké kroky můžeme podniknout v oblasti
pozitivního vlivu na lidi a planetu?
-sázení stromů a
péče o okolí školy, prostředí obce
-sbírání odpadků
-třídění odpadků
ve škole I doma
-ekologizace školy
-vytvoření
interaktivní naučné stezky
-ochrana přírody
-vnímání důležitosti pečovat o místo, kde žijeme
charita a podpora
nemocných
-zapojení se do projektů
-natočení videí a
tvorba různých letáků
Příklady sebedůvěry, že můžeme učinit kroky ke změně
-jde o to lidi
přesvědčit, ovlivnit třeba vládu apod.
-jde změnit svět,
když to budeme dělat sami. I dítě to všechno může změnit I názor dospělých
-nahrát video,
vložit ho na youtube, na sociální sítě
-vytvoříme nějaké
letáky a rozmístíme je všude
-dohodnout se ve
skupině; dětí je víc než dospělých, přehlasováním, spiknutím se a přelstít
dospělí
-když se všichni v Česku spojíme, tak budeme mít větší
vliv
Příklady, kdy necítíme sebedůvěru, abychom mohli
učinit kroky ke změně
-lidé mohou změnit
svět, ale nesmí být někde různě po světě, někde jich je hodně a někde jich je
málo
-děti jsou malí,
nic nezmůžou
-všechno je
ovlivněno tím, že jsme děti a děti toho moc nezmůžou. Mimo třeba nic nezmůže.
-puberťáky nepřesvědčíme, když je někdo v pubertě, tak
je to šílený
Další aktivitou bylo porozumět mezikulturní
problematice. Nejprve jsme si museli přečíst určitá tvrzení a následně, pokud s
daným tvrzením souhlasíme, vložit do kelímku malou fazoly.
O jaká tvrzení se například jednalo?
Jsem v kontaktu s lidmi
z jiných zemí (rodina, známí, přátelé).
Umím překonat obtíže při
komunikace s lidmi z jiné kultury.
Chci se dozvědět o
životě lidí v jiných zemích.
Myslím si, že všichni v
mé zemi (včetně těch, kteří se do ní přistěhovali), mají mít stejná práva.
Respektuji lidi z jiných
kultur jako sobě rovné.
..apod...
A jaký je náš pohled?
Umím překonat obtíže při komunikaci s lidmi z jiné
kultury...
-ano, umím to
překonat, ale nedokážu to popsat
-ano, ale je pro
mě lepší, když ovládám jejich jazyk
-umím, když mám v blízkosti kamarády nebo rodinu,
prostě někoho, komu věřím…
V navazující aktivitě jsme se zamýšleli nad tím, co je
v našich očích spravedlivé a co nespravedlivé. Pracovali jsme ve skupinách a
společně jsme pomocí vzájemné diskuse docházeli k nějakým závěrům.
Tvrzení, o kterých jsme diskutovali a měli dojít k
nějakému závěru, zda jsou spravedlivé nebo spravedlivé.
Jednalo se například o ...
Oceňovány mají být
nejpracovitější děti.
Všechny děti mají
být hodnoceny za svou práci stejně.
Někteří lidé mají
více štěstí než druzí.
Bohatí lidé
zanechávají větší uhlíkovou stopu.
Všechny peníze by
měly být rozděleny mezi lidi rovnoměrně.
Musíme říci, že
jsme si vše neskutečně užili. Moc nás to bavilo a v rámci STORYTELLINGU se
rozhodně nejednalo o poslední aktivitu.
Vypravěči příběhů se jistě zase rádi staneme. :-)
Žádné komentáře:
Okomentovat