pondělí 16. listopadu 2020

UČÍME SE ZASE DOMA I. - VŮNĚ PODZIMU: Setkání s panem Bramborou...

Naše každoroční "srdcová záležitost" spojená s neodolatelnou VŮNÍ PODZIMU je SETKÁNÍ S PANEM BRAMBOROU. Možná by se dalo říci, že je to určitá vzpomínka na časy minulé, kdy si na podzim děti pekly brambory na poli v popelu bramborové natě. Najednou tu byl čert vedle čerta...😉 Žádná sůl, mléko, nic...
A věřte nebo ne, každým rokem je to pro mnohé z nás zcela NOVÁ situace, nový zážitek. Ti, co jsou mezi námi již několikátý rok, to považují za zcela přirozenou věc spojenou s podzimem. Kdy si na školní zahradě rozděláme oheň a pečeme brambory v ohni. Černí jsme až za ušima, ale spokojení. Vždyť je to velký zážitek.

...a víte, co?! Aby se Vám dobře četl náš další článek, možná nebude od věci, když si k tomu pustíte třeba tohle... 👍

Tak tu je opět další týden UČENÍ SE ZASE DOMA
V pondělí jsme dostali své týdenní plány s podklady k práci a hned jsme se do ní pustili. Pro někoho je to nuda, někdo (jak sám říká) "se v tom konečně našel". Každý se snaží najít to, co by mu nejvíce pomohlo. Komunikujeme spolu přes telefon nebo počítač, diskutujeme a snažíme si vzájemně pomoci. V případě, že stále pomoc potřebujeme využíváme PRAVIDLA TŘÍ i takto vzdáleně na dálku a musíme říci, že nám to skutečně funguje. 👍

I když se pořád všichni učíme! 
Někdo se musí naučit pochopit ostatní, že ačkoliv něco slíbí, nečiní jim potíže svůj slib nedodržet. Jiní zase nerozumí tomu, proč se někdo zlobí, když mu slíbíme odpovědět na zprávu a nečiníme tak několik hodin, aniž bychom si připustili i možnost, že na druhé straně stále někdo čeká na naši odpověď. 
Někdo nerozumí tomu, proč se na něj vůbec jiní obracejí o pomoc a považuje to jako za zásah do svého já, svých vědomostí a schopností, které jsou přeci jen jeho. Jiní zase o pomoc nejsou schopni požádat, neboť to považují za své vlastní selhání, slabost a neschopnost...možná i vlastní chybu.
MY VŠICHNI SE POŘÁD NĚCO UČÍME. 
Ať už jsme ve škole nebo doma...

A JAK TEDY VYPADALO JEDNO VELKÉ SETKÁNÍ S PANEM BRAMBOROU?
A STÁLO TO VŮBEC ZA TO?
To budete vědět, až dočtete na konec...😉

Každý má doma své pracovní místo a..

..studuje v učebnicích..a zvládá se pomazlit i s dalším nečekaným studentem...


..sleduje různé vzdělávací programy..


...a procvičuje probírané učivo..

..a nebo se raději už nechceme na nic ani dívat.. :-)

Abychom si "trochu" odpočinuli, vrhli jsme se třeba na naše oblíbené čtení. 😉 Čtení máme skutečně velmi rádi a považujeme knihy za naše velké přítelkyně. Nejde o to, kolik slov přečteme za minutu, zda jsme považováni za "rychlého" čtenáře, ale jde nám o to, aby pro nás naše chvíle s knihou měly smysl, aby nám čas trávený s nimi vůbec něco dal. A především, abychom věděli a měli možnost zjistit, co nám chce kniha sama sdělit. Porozumět ji, pochopit význam jejích slov, nad to skutečně není. Nejsme sběratelé ani lovci "perlorodek", ačkoliv pro někoho to motivací být může, ale jde nám především o to, co jsme sebrali a ulovili a jaký smysl to vlastně všechno má. Děláme to především sami pro sebe a ne pro své okolí....nebo jméno na nástěnce. 👌 Snad nám rozumíte....


A pouštíme se do čtení i našich prvních knih, 
které po přečtení konečně také zapíšeme do našich prvních DENÍKŮ ČTENÁŘE.


A aby toho nebylo málo, tak jako velcí prvňáci zodpovědně pracujeme na své první knize o písmenkách. Už teď se nemůžeme dočkat, až bude kniha napsaná. 
MOC SE VŠICHNI TĚŠÍME! 😀 Bude to velká 💣...







A teď jedno malé knižní okénko, na které nemůžeme zapomenout.
Snad se Vám bude kniha líbit.


Důležité je pracovat i s poslechem, proto jsme MY (ti nejmladší) měli opět za úkol poslechnout si další vyprávění Zdeňka Svěráka. 
Nyní to byl příběh: Pane Dufek, znáte dobrý vtip?

NO a jestlipak znáte VY, třeba tento vtip?


Pro velký úspěch ještě jeden. 
Snad Vám bude připadat stejně tak vtipný jako samotné vypravěčce. 😂


Navazujícím úkolem na poslech tohoto příběhu bylo vyprávět ostatním vtip. Zda je dobrý nebo není, tak to se pozná časem, ale pro některé to bylo natolik lákavé, že se museli do tohoto úkolu pustit po svém. 👍 
O ZELENÉM PAPOUŠKOVI nebo TMĚ A VEJCI
Tak který u Vás zaboduje?


A možná už toho vtipu bylo dost. 
Nyní je před námi hotová životní výzva! 👍😉
Co třeba rozmotat uzel pod vodou a potom si ho zase pěkně zamotat?
Možná se to může zdát tak trochu postavené na hlavu, ale v teplé vodě dochází k uvolnění třeba i toho zápěstí a můžeme tak sami nevědomky rozvíjet oblast jemné motoriky. 
To je, co?! Zkuste si to!


K tomu, abychom se mohli seznámit s panem Bramborou, jsme potřebovali, aby k nám také dorazil. Došlo k tomu prostřednictvím příběhu a knize 
Markéty Hrubešové, která se jmenuje Pan Brambora a jeho kamarádi.

Dozvěděli jsme se, jak vypadala plavba pana Brambory a jeho kumpánů. Cestoval s ním pan Rajče, Rošťanda Slunečnice, paní Kukuřice a nerozlučná dvojka slečna Vanilka a Bob Kakaový. Pokud se rozhodnete knihu číst, dočtete se o tom, odkud vlastně tyto plodiny pocházejí a jak dlouhá byla jejich cesta až k nám. Zároveň jsou součástí knihy zajímavé recepty z těchto plodin, podle kterých si můžete nějakou dobrotu připravit. 


A vzhledem k tomu, že nám začal chybět poměrně výrazně náš společný čas a měli jsme potřebu si prostě jen tak popovídat, vidět se...úplně se nabízelo zrealizovat "společný online dýchánek".👌
Měli jsme si prostě jen najít nějaké příjemné místo doma, usadit se nebo si lehnout do své postele, uvařit si čaj nebo si připravit něco dobrého a poslouchat příběh o tom, jak pan Brambora společně s dalšími plodinami docestoval až k nám do Evropy.




..to je pohodička, co?! Tak tohle se jen tak nezažije!



Jedním z dalších tematických úkolů bylo třeba i pokusit se takového pana Bramboru vyrobit. 
Tak tady se Vám jeden z vydařených kousků rovnou představuje.


A jak to všechno začalo? 
Co jsme potřebovali a jak jsme postupovali? 
Můžete mrknout pod naši malou pokličku...ale jen kousíček.




..no a bylo hotovo! 👍


Tady na Vás také jeden mává ...


..a tady další, který ruce vzhůru dává.


Vzpomínáte, jak se vlastně pan Brambora dostal do Evropy?
Plavil se přece lodí. 

A co třeba touhle?! 😂


A hlavně neříkejte, že NE
Protože MY jsme se hned s chutí pustili do jejich skládání. 
A výzvou celého týdne bylo, kdo složí tu nejmenší. 👍









No a kdyby se parníku zachtělo, prosím, máte ho mít!


Možná i s celou papírovou flotilou...


A protože jsme přeci jen někteří poměrně dost zvědaví a chceme vědět stále více a více, měli jsme možnost podívat se a zjistit více informací o skládání papíru, neboli origamech.

Věděli jste třeba, že ...
jsou již staré přes 1 100 let? 
Že se jedná o staré japonské umění? 
Že jeho mistři zvládnou složit i stovky různých předmětů?

A znáte třeba NEBE PEKLO RÁJ?
A umíte ho hrát?


A co třeba i něco jinýho..



Jestlipak si vzpomenete, kdo všechno se s panem Bramborou plavil k nám?
Kdyby ne, tak tady je k dispozici jedna menší nápověda.


..která pokračovala i drobnou ochutnávkou. 👍😂
Když už, tak už! 


Byla toho řada, na čem všem někdo z nás pracoval.
Páťáci se pouštěli při svých cestách i do bližšího poznání EVROPY


Nejprve se měli možnost podívat na krátká videa a posléze se pustit do dalších úkolů.
a

Připravit si 5 tvrzení pro ostatní, na které se mohlo odpovědět ANO nebo NE.





Měli zjistit a objasnit následně při online konzultaci rozdíl 
mezi ostrovem a poloostrovem, kontinentem a světadílem.


Čtvrťáci se pouštěli do bližšího poznávání PŮDY
Vždyť se vlastně jedná o domov pana Brambory. 
Místo, kde žije, roste a užívá si života. 😂

Nejprve jsme se zaměřili na informace o půdě a následně i zemědělství v České republice. Pracovali jsme nejen s učebnicí, kde jsme měli zjistit odpověď na otázku: Kde se nejčastěji u nás pěstuje LILEK BRAMBOR? Ale zároveň připravit i 5 otázek  pro ostatní, které jsme si vzájemně pokládali při online konzultaci. Následně jsme si měli vybrat alespoň dvě doplňující videa k tomuto tématu a zapsat zajímavost, kterou bychom chtěli sdílet s ostatními.

Kdyby Vás zajímalo, co všechno nyní už o půdě víme, tak tady jsou odkazy:






V přírodovědě jsme se zase dostali k jednotlivým částem rostlin.


Při bližším seznamování s panem Bramborou jsme si mohli vybrat jeden z následujících úkolů.
1) napsat krátký příběh z cesty pana Brambory do Evropy
2) napsat krátký příběh pana Brambory o jeho životě v Americe
3) napsat dopis pana Brambory přátelům do Ameriky, ve kterém bude popsáno, jak se dostal do Evropy
4) napsat pracovní postup pokrmu z brambor

 


NO a napadá Vás, co si nejvíce užily naše chuťové pohárky?
NO, jak už si jistě pamatujete, tak do Evropy se pan Brambora dostal lodí. V knize od Markéty Hrubešové jsou uvedeny dokonce i zajímavé recepty a jedním z nich jsou i PIRÁTSKÉ LODIČKY. NO, copak bylo možné se do nich nepustit?

Tak hlavně všechno poctivě připravit...


..a potom si už jen pěkně pochutnat.
..


Pirátské lodičky bez vlaječky, nejsou ono. Proto jsme si je ještě pěkně vyladili.
A všechno sledoval svým bystrým okem barevný "pirátský" papoušek!



A nezůstalo samozřejmě jen u lodiček, pustili jsme se do všeho možného...
A přežily to sice naše ruce, ale ne brambory v našem žaludku. 👍







Tady rovnou jedno zachycení pracovního postupu. 👍







Tak dobrou chuť! 



Aby těch chutí a brambor nebylo málo, někteří jsme se pustili dokonce do jejich pečení v popelu a představovali jsme si, jaké to asi měly děti dříve, když tohle patřilo mezi jejich oblíbenou pochoutku. Je pravda, že nám také chutnaly, že jsme si to užili a hlavně jsme tím pádem další úkol splnili. 

Neboť upéct si bramboru v ohni je dalším podzimním zážitkem v 
PODZIMNÍM DENÍKU POZNÁNÍ.





Tak snad příště už společně a všichni ve škole! 

A když už bylo tak krásně, tak proč zase nevyrazit někam ven 
a neužít si podzimu a jeho vůně, barev, zvuků...



Nasbírat si šípek a třeba si ho doma usušit a uvařit si z něho čaj.




Poznat nové, nepoznané...a 


..podívat se kolem sebe! Třeba přímo pod nohy.





Vyrazit si do skal a objevit i jejich svět...








A podívat se přímo zblízka na místo, kde točila se naše česká pohádka. 
Nejde jenom o pohádku, ale především o to, že tato jedinečná skála se jmenuje Panská skála a je z čediče, o kterém jsme se zrovna učili a mluvili jsme o něm při online konzultaci. 

A tak někteří nelenili a rovnou výpravu za poznáním ve volné chvíli podnikli.
Holt ne nadarmo se v PROSPERITĚ říká, že: 
"Vědomost a dovednost je pevná tehdy, pokud je spojená s prožitkem!"




Možná i učení se o horninách způsobilo, že si někteří uvědomili, že jsou vlastně již nějaký čas velkými sběrateli. Třeba brzy svou sbírku obohatí o další kousek. Uvidíme!


A protože moc dobře víme, že učit se můžeme všude a o čemkoliv. Našel se tu i čas na krátké lesní počítání. Teď to není o listech, ale o šiškách! 👍



A kdybyste si z lesa přinesli domů trochu toho barevného listí nebo na něj natrefili někde blízko u domu, můžete si ještě na chvilku pozvat podzim do domu. 😉



Přesné informace o tom, jak na to, naleznete na uvedeném odkazu:

A k těm podzimním večerům si uvařili třeba jablečný čaj, upekli si štrúdl a rozsvítili podzimní lucerničku. Další skvělý nápad, jak si zkrátit dlouhou chvíli a užít si podzimu.







PŘEJEME VŠEM KRÁSNÝ PODZIM S VŮNÍ BRAMBOR!
Užijte si ho! 😉

A

.....D.


Žádné komentáře:

Okomentovat