pátek 30. října 2020

OD SEMÍNKA KE STROMU - aneb Jak to začalo a nakonec i skončilo?!

Jak dlouhá bude cesta OD SEMÍNKA KE STROMU? To na jejím začátku nikdo nevěděl, vlastně ani netušil. Všechno začalo tak, jak mělo. Všichni jsme se v pondělí sešli ve škole, kdy jsme zahájili podzimní BAREVNÝ DEN. Každoročně v tento čas si užíváme barvy podzimu. Na každý den v týdnu je vyhlášena určitá barva, do které se všichni zbarvíme. 😊😁 A vzhledem k tomu, že se úplně stejně zbarvují listnaté stromy kolem nás, tak jsme se vydali na cestu OD SEMÍNKA KE STROMU. Na poslední den tohoto týdne jsme plánovali realizací řady aktivit zapojení do projektu 72 hodin. Ovšem nikdo z nás netušil, že všechno v průběhu týdne bude úplně jinak. :-(
Ačkoliv jsme neměli možnost dokončit tento týden společně, přesto jsme se ke všemu postavili čelem a všichni víme, že není všem dnům konce. MY TO DÁME! :-)

A JAK JSME TEDY ŠLI a kam jsme jít měli?
KAM JSME DOŠLI a kam jsme dojít chtěli nebo mohli?
A? ...
...no a? Nic tím přeci nekončí...
Vzhledem k tomu, že se opět zavřely od středy naše školy, museli jsme ze dne na den pracovat doma, ve svých pokojíčcích, zahradách či u svých nejbližších příbuzných. Zvládli jsem to poměrně dobře, i když musíme přiznat, že se nám velmi po všech stýská. Přeci jen je to ve škole mnohem lepší. 😌
A co nám z toho všeho nakonec zbylo? Několik střípků s Vámi rádi zasdílíme... :-)

BAREVNÝ TÝDEN U NÁS DOMA...

ČERVENÁ BARVA PODZIMU




ŽLUTÁ BARVA PODZIMU







ORANŽOVÁ BARVA PODZIMU



...a kdyby to ve škole nešlo, tak aspoň budu vědět, čím budu! :-)


No a takhle to nějak pokračovalo....
Pro prvňáky zcela nová situace, ostatní aspoň měli určitou představu o tom, co je vlastně čeká. Je smutné, že po necelých dvou měsících jsme opět doma. Ale nedá se nic dělat. Doufejme, že to všechno bude již brzy za námi a vezmeme si z toho jen to, co si z toho vzít máme. 
Zvládneme to! Určitě...nebo pochybujete? 😕👎

Tak schválně ... sledujte....

Vzhledem k tomu, že jsme někteří již zažili podobnou situaci v loňském školním roce, tak bylo poměrně jednoduché naskočit do vlaku s názvem - UČÍME SE ZASE DOMA, ale...






...co Ti, kteří se těšili, až přijde jejich "VELKÝ DEN" a stanou se z nich velcí prvňáci? Moc si toho ve škole neužili a jsou zase doma. 😌 Doma u stolu, u počítače a s rodiči. Bez učitele a svých spolužáků... 

Ale i tak ... Dáme to! 
A budeme doufat, že to brzy všechno bude již za námi a zase budeme žít "normální" školní dny. Otázkou zůstává, zda to skutečně bude ...zase jako dřív. 😔






Společně se vidíme a slyšíme opět při online konzultacích. Takhle totiž vypadá naše společná práce. Je toho spousta, o co všechno jsme nakonec tím, že jsme doma, přišli, ale na druhou stranu máme možnost zažít něco neobyčejného. Plníme řadu zajímavých úkolů, pracujeme v různých prostředích a s různými médii ....



...není však nad to být přeci jen spolu, nemyslíte?!...

Tady jsme měli možnost vidět na vlastní oči hudební nástroj, který se nazývá fagot. Mohli jsme si ho zblízka prohlédnout, slyšet a vidět, jak se na něj hraje a poslechnout si, jak se dostal do ruky k jedné z našich spolužaček, která se rozhodla, že se na něj chce naučit hrát.


Tady pracují naši prvňáci. Píší, počítají a řeší úlohy v různých matematických prostředích...







Tady pracují starší žáci naší učební skupiny...



..a tady se u toho dokonce někteří i upřímně baví. Vždyť učení a společné chvíle ve škole by přeci neměly být pouze o stresu, napětí a očekávání, ale o pocitu bezpečí, radosti a příjemného pocitu z učení, jehož součástí je i "kamarádka CHYBA"....


..pokud si s něčím nevíme rady, víme na koho se obrátit
Vlastně nám fungují třídní pravidla i ve chvílích, kdy se učíme doma. Využíváme pravidlo TŘÍ, BUBLINY i RUKY. Možná by se dalo říci, že se nám školní práce dostala tak trochu v upravené podobě do našich domovů. Snažíme se zároveň zodpovědně pracovat i na tematických úkolech, které jsou mezipředmětově propojené natolik, že mnohdy ani sami nevíme, o jaký předmět se zrovna jedná. A je to vůbec potřebné? Nebo je mnohem více smysluplnější se prostě něco nového naučit, poznávat a posouvat sám sebe i své okolí, co?!....

A když už OD SEMÍNKA KE STROMU, tak co všechno jsme zvládli?

-zasadit strom a pracovat rukama...
Takhle to mohlo vypadat u někoho doma...


..takhle to vypadalo u nás ve škole v září. 😉






Je pro nás velmi důležité, jak naše školní zahrada vypadá, co všechno pro ni můžeme udělat a jak ji můžeme neustále vylepšovat. Nic však nejde bez toho, aniž bychom se nedotkli sami hlíny a pracovali.
Věřte tomu nebo ne, ale pro mnohé z nás je to poprvé, co takovou věc děláme...

A když už OD SEMÍNKA KE STROMU, tak jsme měli možnost podívat se na příběh o STROMU PŘÁNÍ. Pravidelně se vždy ve škole některý pátek sejdeme, v ruce máme sáček s popcornem a společně si pustíme nějaký film. 
                                               Teď si někteří udělali tzv. "FILMÁČ" doma...



....někomu nestačilo podívat se jen na film, ale...


..pustil se i do dobrovolného úkolu. Pokusil se takový STROM PŘÁNÍ vyrobit. Na strom svá přání přilepit. A nyní už jen musíme vydržet a počkat, zda se nám alespoň některé z nich splní. 
Doufejme, že ANO. 😉


I náš úkolníček se pro tento týden nazýval - OD SEMÍNKA KE STROMU 
a souvisela s ním řada zajímavých úkolů.


Měli jsme možnost stát se "LOVCI LIDÍ". V čem spočíval náš lov? Měli jsme položit někomu ve svém okolí otázky a zjistit, kdo například...

- ZASADIL NĚKDY SÁM STROM
- OBJAL STROM
-POKUSIL SE NĚKDY VYPĚSTOVAT SVŮJ VLASTNÍ STROM OD SEMÍNKA
-SEDĚL NĚKDY POD STROMEM A POHLÉDL DO JEHO KORUNY
-VYLEZL NĚKDY NA STROM

...při závěrečném sdílení jsme došli k závěru, že nejméně z ulovených dotázaných se někdo pustil do vypěstování stromu od semínka. Jsme si vědomi toho, že je to poměrně náročná záležitost. A i když jsme se o to pokoušeli ve škole, nedošli jsme tak daleko, aby se nám podařilo vypěstovat strom. 😓

Možná se o tuto výzvu pokusíte sami. Budeme rádi, pokud nám dáte vědět, jak jste dopadli. 


Podle obrázků jsme psali pracovní postup výsadby stromu.


Potom jsem podle obrázku, určovali, o jaký strom se jedná. Místo otazníku jsme potom sami připravovali pro ostatní hádanku, o jaký strom by se mohlo jednat. A věřte, byla to docela mnohdy legrace, než se nám podařilo uhádnout, o jaké stromy nebo keře se jedná.


Ve škole jsme si měli připravit takovou třídní ochutnávku plodů ovocných stromů. A vzhledem k tomu, že jsme už potom ve škole nebyli, nezbývalo nic jiného, než si něco takového připravit pro rodiče nebo sourozence. Někteří se rozhodli zahrát si i hru, že svým rodičům zavázali oči šátkem a museli podle chuti poznávat, o jaké plody se jedná. 😉😇


Někdo se zase rozhodl připravit pro své rodiče i něco dobrého...


Následně jsme sbírali jablka do misky a určovali i/y. Zkoušeli jablko čtvrtit a půlit. 
Zjišťovat, co je třetina, pětina nebo polovina.



Mimo tematický úkolníček pracovali čtvrťáci a páťáci na úkolech z vlastivědy a přírodovědy. Ve vlastivědě se učíme nejen o naší zemi, ale i o sousedních státech. V přírodovědě jsme rozlišovali živou a neživou přírodu a skončili u stromů....
PROČ? PROTOŽE...brzy byl MEZINÁRODNÍ DEN STROMŮ...




Z uvedeného učiva jsme si mohli vybrat 2 mezipředmětové úkoly, mezi nimiž bylo například:
HV: poslechnout si skladbu Vltava od Bedřicha Smetany


ČJ: vymyslet co nejvíce slov s kořenem -vod-
: zjistit, které ryby žijí ve stojatých nebo v tekoucích vodách

Dokonce má i někdo z nás mezi svými příbuznými "náruživého rybáře" a s jeho souhlasem můžeme s ostatními sdílet jeho úspěchy. Možná se i dočkáme osobního setkání. Až budeme moci zase všichni do školy, pozveme ho k nám do školy a popovídáme si s ním o chytání ryb a dalších zajímavostech, které s rybařením souvisejí.




M: vyřešit slovní úlohu o rybách...


Tak co?! Nebyl to nakonec přeci jen zajímavý týden?
PRO NÁS ANO! 😉



Žádné komentáře:

Okomentovat