Naší poslední vůní podzimu byla VŮNĚJABLEČNÁ. Každým podzimem nám trochu provoní nejen školu, ale i naše společné chvíle. Letošní podzim je tak trochu více méně velmi specifický. Na vše, na co jsme byli vždy zvyklí dělat společně ve škole, musíme nyní zapomenout a jen v částečné, upravené podobě se pokusit alespoň něco zrealizovat. Ale i tak jsme si se vším poradili velmi dobře. A tak, jak je nám přirozené, jsme se na PUTOVÁNÍJABLKEM nejen řádně vybavili, ale také jsme si to v mnoha ohledech neskutečně užili.
Každý z nás má samozřejmě možná trochu jinou představu o tom, jak si přičichnout k poslední vůni podzimu...
Každý z nás má jinou představu o tom, jak je možné putovat jablkem...
Každý z nás má možnost volby a výběru ....a v tom je zároveň ukrytá svoboda...
..a MY? ....Takhle nějak vypadala naše cesta. 😉👍
Na začátek jsme se podívali na dětský pořad: JABLOŇODZIMY DOPODZIMU, kde jsou názorně uvedeny jednotlivé proměny jabloně v průběhu celého roku (zimní spánek, jarní květy, opylování včelkami, dozrávání plodů). Zároveň velmi zajímavou formou je uveden i popis jablka zvenku i zevnitř, včetně pojmenování jednotlivých částí. Pokud by Vás zajímalo, jak moc to bylo všechno zajímavé, doporučujeme podívat se na tento pořad.
Následně jsme sdíleli, co pro nás bylo nového a co jsme již o jabloni věděli. Společně jsme se pokusili vše zaznamenat do podoby "myšlenkové mapy".
Zopakovali jsem si části listnatých stromů, druhy listů i plodů. Objasnili jsme si, jaký je rozdíl mezi zahradou a sadem, kde můžeme na jabloň narazit. Ochutnávali jsme jablka a povídali jsme si o tom, jaké pokrmy z jablek známe a především jsme si povídali i o tom, že dříve si děti opékaly jablka na ohni. Pro některé to byla tak zajímavá informace 👀, že to chtěli hned vyzkoušet. Natož, když jim někteří popisovali, jak si opékali jablka při plnění zážitků v podzimním deníku. 😉👍
I podle fotek je jistě zřejmé, jak si to holky spolu užily.
Proto bylo velmi jednoduché, aby se další přidal.
Tak snad příští podzim již všichni společně a nejen doma.
Když už jsme byli u toho ochutnávání, nechali jsme se také inspirovat dětským pořadem DRACIV HRNCI - Jablkové knedle naučíš se hnedle...Můžeme Vás ujistit, že v tomto pořadu naleznete řadu dalších inspirací pro to, jak se správně ohánět v kuchyni. A to nás některé velmi baví! 👍
Někteří z nás se natolik ponořili do poslední vůně podzimu,
že si již v průběhu týdne zpříjemňovali svačinu nějakou tou dobrotou z jablek. 😉😀
A byli mezi námi i tací, kteří měli výhradní právo číst jako první knihy z další zásilky knížek do naší třídní knihovny. A u čeho jiného by se takhle dalo sedět? 😁 Možná jste knihu poznali.
DRACIVHRNCI u nás doma...
Takhle to vypadalo u některých z nás,
co to umíme v kuchyni pěkně "rozparádit" a hlavně...
BAVÍ NÁS TO! 👍😜
Další DRAKVHRNCI to rozparádil v kuchyni.
Koukněte, jak mu to pěkně šlo od ruky...
A když už...tak už. 😉👍
Přece nebudeme "troškařit", co?!
A rovnou další splnění zážitku v podzimním deníku poznání.
Tak co?! Je tento DRAK - "dráček" 😉 jednička?!
A co teprve tahle "DRAČICE"?!
Ta se pustila rovnou do jablečného dortu. 👍
A jistě by Vám ráda prozradila 3 nejdůležitější pravidla...
1. mít po ruce vše potřebné a postupovat podle receptu...
2. průběžně ochutnávat a zjišťovat kvalitu...
3. a na závěr to nejdůležitější - NIKDYNEZAPOMENOUTNAÚSMĚV,
neboť s úsměvem jde všechno líp! 😉👍
Abychom na společné putování jablkem jen tak nezapomněli,
tak jsme si každý udělal "jablečné puzzle".
Nakreslit jej, tak to ještě šlo, ale sami si ho i složit? No, někdy upřímně fuška! 😉
A najednou tu u nás vypukla skládací mánie... plná jablek! 👍
A co všechno ještě dělali třeba MY, prvňáci?
Než jsme se pustili do počítání v pracovní učebnici,
tak jsme třeba stavěli krychlové stavby a pracovali s jejich záznamem.
..skládali jsme LOTA...
A než jsme psali do písanky nebo četli, skládali a psali celá slova,
tak jsme jednotlivá písmenka tvarovali na lavici pomocí pastelek a tkaničky od bot.
Proč zrovna tkaničky?
Pomáhá nám totiž při tvarování tzv. "břichatců".
...tady jeden z našich "břichatců"... 👍😉
A když se nám dostane do rukou třeba taková modelína, nezbývá nic jiného,
než se rovnou pustit do celých slov.
Každý den jsme pokračovali nějakým úkolem i doma.
Hledali jsme cesty bludištěm...
..četli slova a krátké věty, označovali jsme správnost tvrzení souvisejících s textem....
...vybarvili jsem si svou jabloň a počítali příklady.
Dobrovolně jsme se pouštěli do podobných úloh.
Tady některé máte...
Příklady se dají tvořit z čehokoliv,
počítat můžeme doma cokoliv, ...
...nezbytná je průběžná kontrola a vědět, jak si poradit SÁM! 👍
....využít je možné čehokoliv a originalitě se u nás meze rozhodně nekladou. 👍
Co třeba rovnou v roli průvodce jednou zámeckou komnatou? 😂
..a rovnou u toho i počítat!
A co MY, čtvrťáci a páťáci?
No, taky jsme nezaháleli. Ať už s vůní jablka nebo bez něho, rozhodně si nemůžeme dovolit zahálet. Pracovali jsme samostatně, ve dvojicích i ve skupině. Prostě tak, jak bylo zrovna potřeba.
A jak moc nám zavoněla doma jablka?
Aby jich nebylo přeci jen hodně, tak doma zavoněl i šípkový čaj,
plnili jsme badatelské úkoly apod. Prostě jsme si užívali posledních VŮNÍPODZIMU.
Někteří se rozhodli stát "slepým malířem", který se snaží zachytit podzim.
Při malování jsme měli mít zavřené oči (případně jsme si je měli zavázat šátkem, kdybychom nevydrželi 😉) a pomocí prstových barev namalovat své pocity související s podzimem. a takhle nějak to dopadlo.
Například dílo: RADOSTZPODZIMU od jednoho malíře,
jehož ruce po malbě vypadaly takhle nějak...😏
Radost z podzimu...
...ještě jeden malíř. 👍
Nahlédli jsme okénkem do svých podzimů, zamýšleli jsme se nad tím,
co by o podzimu sdělilo naše oko, psali jsme životabásně a ...
nebo jsme měli zajímavě předat ostatním získané informace o RŮŽIŠÍPKOVÉ.
Možnost zpracování byla buď:
- v podobě přípravy čaje, pokrmu z šípků nebo listů této rostliny
nebo
-možnost zpracování krátkého videa, případně zvukové zprávy se základními informacemi o rostlině, její charakteristika a případné využití.
Inspiraci jsme měli možnost nacházet třeba v krátkém videu na ČT EDU a v podobném duchu zpracovat krátké video o RŮŽI ŠÍPKOVÉ. Pokud by Vás zajímala naše inspirace, můžete se samozřejmě také podívat.
Pak už jen vyrazit do přírody a RŮŽIŠÍPKOVOU někde objevit a blíže se s ní seznámit,
zjistit co největší množství potřebných informací a připravit si podklady k zajímavě zpracované prezentaci pro ostatní.
Pokud by Vás zajímalo, jak to všechno dopadlo, stačí se podívat. 👍😉
Samozřejmě i v úkolníčku jsme měli možnost získat některé z potřebných informací. Po přečtení uvedeného textu jsme mohli připočítat jednu stránku do ČTENÁŘSKÉHO METRU pro tento týden.
ČTENÁŘSKÝ METR
Dozvěděli jsem se také něco o správném sběru šípku a přípravě šípkového čaje.
Navazující byly badatelské úkoly, a to i dobrovolné a pro mnohé velmi zajímavé.
Například:
-zjistit, co všechno zvládneme udělat za 1 hodinu, po kterou by se měl správně louhovat šípek
nebo
za 15 minut, což je doba, kdy se šípek louhuje ve vodě teplé.
A dobrovolné...
-zjistit, kolik je potřeba nasbíraných šípků na 10 gramů šípků rozdrcených
-jaké množství vody je 500 mililitrů a zda se toto množství vody vejde do hrníčku čaje...
A když už jsme byli u toho hrníčku čaje, nabízelo se podniknout PODZIMNÍDÝCHÁNEK
a zapsat záznam o čtení.
Našli se mezi námi i tací, kteří si dýchánek užili velmi stylově.
Co říkáte?!
A co jsme ještě stihli ve škole?
Společně za pomoci paní Zelenkové jsme se pustili do posledních úprav
"našeho" hmyzího hotelu na školní zahradě.
A protože jsme vnímavými pozorovateli svého okolí, rádi nejen chodíme do přírody,
pozorujeme všechno kolem nás,
ale také sledujeme řadu zajímavých pořadů, mezi ně patří například
Žádné komentáře:
Okomentovat