neděle 31. ledna 2021

TEMATICKÝ DEN: K + M + B - aneb Kdo je kdo?

Víte i VY, kdo je K, kdo je M a kdo je B
A víte i VY sami, kdo vlastně jste? 😏 Mnozí o tom přemýšlíme celý život. Ale o tom, kdo K, M a B, byste moc dlouho přemýšlet neměli. Tři králové a jejich příběh nás provází každým začátkem měsíce ledna, kdy se vždy zase po Vánocích sejdeme ve škole. A jinak tomu nebylo ani nyní. I zadaná domácí práce v podobě ÚKOLNÍČKU PANA HLAVÁČKA byla o Třech králích. A u toho bychom se dnes rádi trochu déle zastavili. 

A PROČ BUDE DNEŠNÍ PŘÍSPĚVEK O ÚKOLNÍČKU PANA HLAVÁČKA?
A CO TO VŮBEC ÚKOLNÍČEK JE?
A PROČ ZROVNA....

Doufejme, že po přečtení tohoto příspěvku pochopíte, PROČ? 👍


PRVNÍ DŮVOD 
je ten nejzásadnější, protože naši prvňáci se tím pasovali na "dospěláky"...a v tom je kouzlo malotřídního vzdělávání. Brzy pochopíte proč... 😉 Žáci 1. ročníku v prvních měsících na naší škole dostávají zadanou domácí práci vždy ze dne na den. 

Od ledna již dostávají, stejně jako ostatní ročníky, zadání formou tzv. ÚKOLNÍČKU PANA HLAVÁČKA, který je tematicky propojen s hlavním tématem daného školního týdne. Zadání pro práci dostáváme vždy v pondělí a odevzdáváme v pátek. Sami si plánujeme veškerou činnost. V případě, že některý den nemáme možnost díky svým volnočasovým aktivitám se věnovat řádně domácí práci, tak se jí intenzivněji věnujeme den následující. Prostě je to na nás. Zásadní je termín odevzdání. Součástí úkolníčku jsou i úkoly dobrovolné, které můžeme, ale i nemusíme vypracovat.

Zadané úlohy nejsou převážně o vyplň, doplň, přepiš, opiš, vypočítej
ale jsou koncipovány tak, abychom:

-využívali při práci dalších informačních zdrojů
-kreativně, a to s ohledem na individuální možnosti
-vnímali jedinečnost vlastního zpracování 
(výběru formy, pomůcek a podoby výstupu)
-měli možnost volby, výběru
- rozvíjeli a podporovali svůj vlastní potenciál
-minimálně vnímali domácí práci jako vyplň, doplň, přepiš, opiš, vypočítej...

-se příliš u jeho plnění nenudili. 

Aby nás to prostě a jednoduše...bavilo.👍👀 
Aby to bylo i o nás samotných.
Aby to pro nás mělo smysl.
Aby nás to průběžně neustále posouvalo vpřed 
a zároveň to na nás kladlo odpovídající nároky.

František již několik týdnů toužebně očekával den, kdy dostane svůj první úkolníček. A stále nic, pořád jen to stejné. 😔 Ale dočkal se. Najednou to přišlo. Jeho velký den. Dostal svůj první úkolníček. V pátek ráno před prezentací práce pobíhal nadšeně po třídě s úkolníčkem v ruce a každému, kolem koho si zrovna poskakoval, tak oznamoval: "UŽ JSEM DOSPĚLEJ! Už mám taky úkolníček!"...👍

Tak tohle nebyla historka z natáčení, ale realita našich školních dnů.
A mimochodem, kdyby jen tohle měla být známka "dospělosti", tak hurá do ní!
Na Františka toho čeká jistě mnohem víc... 

A nyní ten DRUHÝ DŮVOD
aby jste získali představu o tom,
 co obnáší, být u nás tzv. "DOSPĚLÁKEM"!

Toto je příklad části úkolníčku, zadání k práci...


Podle dostupných obrázků s výrobkem jsme měli sepsat pracovní postup, jak bychom postupovali při samotné výrobě. No a samozřejmě bylo nutné si to vyzkoušet, jak jsme to zvládli. Tak při hodině pracovních činností jsme se do toho pustili (každý podle svého vlastního pracovního postupu) a následně jsme diskutovali o tom, zda by někdo ještě svůj pracovní postup upravil nebo zda mu takto zcela vyhovoval. Bylo prostě o čem si povídat...

např.:

Co bylo na tvorbě pracovní postupu nejtěžší?
Na co bylo nutné myslet?
Čím jsem začal/a? A  proč?
Co jsem při práci zjistil/a? 
apod.


Pustit jsme se mohli i do výroby králů třeba z ruliček od toaletního papíru.
K inspiraci nám posloužil i uvedený pořad.

Ačkoliv se zrovna jednalo o úkol dobrovolný, 
někteří nemohli odolat. 👍😉



..a tohle potom dorazilo do školy...


Další úkol spočíval ve vybarvení jednotlivých dílků obrázku příchodu králů
a jejich následné složení a nalepení na papír. 
Vybarvení obrázku mělo být nahodilé.

No, někteří nechtěli jít ani spát, než svou práci dokončí. 👀


...to muselo dát zabrat, co?!


A potom jsme společně diskutovali o tom, jak se komu práce dařila. Co bylo jednoduché a co bylo nakonec i vtipné. Někteří si v jednotlivých dílcích představovali úplně něco jiného, než potom následně složením vzniklo. A tak z ovcí byly například mraky... 😂 ..ale o tom to právě mělo být! 👍


Dobrovolné bylo i hraní hry - PUTOVÁNÍ ZA HVĚZDOU
Na uvedeném odkazu najdete šablonu ke stažení. 
Tak pokud budete i VY chtít, můžete putovat také. 😉



Našli se dobrovolníci, kteří se na danou cestu vydali i u nás.


Abychom mohli následně pracovat ve škole s určitými informacemi, bylo nám doporučeno podívat se na uvedený dokument z cyklu NAŠE TRADICE, který máme velmi v oblibě.


Prvňáci koukly na jeden z dílů známého večerníčkového příběhu 
- CHALOUPKA NA VRŠKU.


A dobrovolně jsme mohli natočit krátkou zvukovou zprávu o TŘECH KRÁLÍCH nebo rovnou krátké video. I takhle se zadařilo. A v tom je právě ona volba, výběr. Ten, kdo se nechtěl postavit rovnou před kameru, tak natočil jen zvukovou zprávu. MÁ MOŽNOST VOLBY! 👍

Někteří dobrovolně, dle své VLASTNÍ VOLBY vymysleli třeba tohle.


No, nechce i tohle odvahu? 
NO, URČITĚ ANO!
Mnohdy i takové maličkosti v našem životě z něj dělají jeho velikost!
Kolik z Vás by se do toho všeho až tak moc "ponořilo"?

No, musíme uznat, že mnohdy je nejlepší před utopením raději někam "vypadnout". Někam do společnosti, kde si můžete popovídat o čem chcete! A můžete povídat a povídat a povídat a ....
..pořád tu bude někdo, naslouchat a naslouchat a naslouchat.... 😂
No, není to 💣?



Pro vytvoření určité představy by to mohlo už stačit, ne?!

Pro ty, co jim to nestačí, tak někteří (samozřejmě podle toho, 
do jakého ročníku zrovna chodí) měli jako další úkoly:

-jednotažku krále
-cestu bludištěm
-obtahování cesty králů - grafomotorika
-číselnou řadu 0-10 s vyznačením královské koruny
(a její dokreslení)
-slovní kimovku (postřehování) a zápis slov
-hru se stíny - poznání konkrétního krále

nebo

-zápis otázek pro ostatní
práce s textem, doplňování slov do vět
-určování mluvnických kategorií
-určování slovních druhů ....

Tím, že vše vypracujeme nic nekončí! V pátek ráno na ranním kruhu svůj úkolníček prezentujeme ostatním, diskutujeme, přemýšlíme, pozorujeme, porovnáváme a vytváříme si určité vlastní postoje, získáme nové pohledy na věc, argumentujeme, klademe otázky a zároveň na některé i odpovídáme, snažíme se respektovat názory i práci ostatních a..
 
STÁLE SE NĚČEMU NOVÉMU UČÍME!

Tak už znáte odpověď na otázky uvedené v úvodu příspěvku?

A PROČ BUDE DNEŠNÍ PŘÍSPĚVEK O ÚKOLNÍČKU PANA HLAVÁČKA?
A CO TO VŮBEC ÚKOLNÍČEK JE?
A PROČ ZROVNA....

Doufáme, že už alespoň někdo ANO!

1 komentář:

  1. Jako vždy... NEMÁM SLOV!!!!!🙂🙂🙂🙂👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

    OdpovědětVymazat