středa 3. února 2021

TT_VYPRAVĚČI PŘÍBĚHŮ - aneb Jak zachránit SMARAGDOVOU KRÁLOVNU?

Jak se z nás stali VYPRAVĚČI PŘÍBĚHŮ? Zcela jednoduše, prostě jsme jednoho krásného dne začali. Začali jsme si hrát s příběhy, přemýšlet o nich, vyprávět je, sdílet a tvořit...😉👍
Rádi se k těmto činnostem vracíme a zrovna nyní nám přes cestu přeběhli Alex, Sam a Vanessa. Tři kamarádi, kteří se rozhodli zachránit SMARAGDOVOU KRÁLOVNU. Stejně tak jako MY!

Záchrana královny, která byla unesena, spočívala v řešení matematických úloh. Bylo nutné projít 400 místností, vyřešit matematické úlohy a dostat královnu ze zajetí krále Rechnera. Proto nezbývalo nic jiného i nám, připojit se k Alexovi, Samovi a Vanesse a přispět tak svými vědomostmi, dovednostmi a schopnostmi k její záchraně. Podnikli jsme toho skutečně hodně, hodně toho vyřešili a hodně se toho i naučili. Nějak jsme přestali vnímat to, že se učíme, ale nejpodstatnější bylo ...

ZACHRÁNIT SMARAGDOVOU KRÁLOVNU JADEYNU
kterou jsme stále více a více měli vlastně i rádi. 😉💙💚

Byla to pro nás velká životní zkušenost, kdy jsme si třeba uvědomili i to, že mnohdy dopředu hodnotíme druhé, odsuzujeme a činíme závěry, aniž bychom je vůbec blíže poznali. Jakmile dáme některým možnost, abychom je mohli poznat blíže, můžeme zjistit, že na nich není vše jen to špatné, že nám s nimi začíná být hezky, že jsme rádi v jejich přítomnosti a že jejich přítomnost začínáme častěji a častěji vyhledávat. 👍

I to se může v životě stát!
A nám se to stalo právě s touto knihou, tímto příběhem....
Pochopili jsme zároveň, jak důležité jsou pro mnohé jistoty, pocity bezpečí a ...

Netušíme, zda dalším čtením vůbec můžete všechno zcela pochopit. Třeba jen nahlédnete pod naši pokličku, ale to vám snad nevadí! 😔


Všechno to začalo vlastně otevřením této knihy, která ačkoliv je menší a psána menšími písmeny, přesto přečtením každé další a další kapitoly, vyřešením další a další úlohy zjišťujete, jak velký příběh tu před vámi vlastně je. 
Všem vřele doporučujeme. 😊


Po přečtení prvních dvou kapitol, jsme pomocí "ČTYŘ ROHŮ", kdy v každém pomyslném rohu naší třídy byl připravený velký papír a my na něj zapisovali každý sám za sebe určité odpovědi, věty, názory, představy, myšlenky..prostě cokoliv je zrovna zadáno a následně společně všechny záznamy procházíme, prezentujeme je a diskutujeme o nich.

Nyní byly ČTYŘI ROHY o SMARAGDOVÉ KRÁLOVNĚ...




V ČESKÉM JAZYCE jsme pracovali samostatně, ve dvojici, 
ve skupině, ale i v centrech aktivit.

Postupovali jsme ve čtení knihy po jednotlivých kapitolách a stále více se ponořovali do celého příběhu, který se zdál stále více a více napínavější.
 Prvňáci například skládali slova, tvořili věty, psali, četli a skládali příběhy podle dějové posloupnosti. Starší z nás pracovali s ohebnými slovními druhy, třídili je, určovali podle instrukcí, tvořili s nimi věty i krátké příběhy. Procvičili si rozdíl mezi větou a souvětím a pravopis v pracovních sešitech, učebnicích.

Nejen však to! 

Skládali jsme příběhy podle obrázků 
a následně jsme příběh pomocí obrázkové příběhu měli sami napsat. 


Po seznámení s princeznou, která se nečekaně stala královnou velkého KRÁLOVSTVÍ MÍRU, jsme o ní také samostatně psali PĚTILÍSTEK, který jsme následně sdíleli s ostatními. Překvapilo nás, jak různé lístky o princezně vznikly.



Ve skupině jsme například zapisovali, co všechno o královně již víme, co nás na ní zaujalo, v čem s ní souhlasíme a v čem se zase lišíme. Za co ji obdivujeme ...apod. 
A samozřejmě jsme se svými závěry seznámili i ostatní. Vždy najdeme chvíli na to, abychom si vše odprezentovali, prodiskutovali a vytvořili si vlastní pevné základy pro své postoje a přesvědčení. Často se stává, že své názory měníme i po proběhlé diskusi, kdy více o všem nahlas přemýšlíme, vyslechneme si názory i ostatních a třeba s nimi potom souhlasíme...


Abychom byli schopni vyřešit další úlohy související s vysvobozením princezny Jadeyn, museli jsme oprášit znalosti řady šifer. Takhle jsme se například rozdělovali do center aktivit. Každý si vytáhl jedno slovo, vyluštil a zjistil, s kým bude na další práci pracovat.


Tady jsme například museli společně vytvořit zašifrovanou zprávu, kterou by Jadeyn napsala ze svého zajetí. Nejprve jsme se všichni domluvili na tom, co kdo bude sám šifrovat a potom jsme svou zprávu předali další skupině, která ji musela správně rozšifrovat.



Předvídat to, jak by mohl příběh pokračovat a nejlépe skončit, tak to bylo víc než troufalé. A pro nás bylo velmi důležité, abychom zjistili co nejvíce. Každý den jsme si kousek příběhu společně přečetli a vyřešili několik matematických hádanek. Další indicie pro nás byla ukryta v tzv. "běhacím diktátu".
Běhací diktát "běháme" v řadě různých variant. A jak to bylo teď?



Na chodbě byly připravené věty a naším úkolem bylo jít vždy na chodbu, přečíst si kousek textu a jít vše zapsat do obrázku koruny jako správný "písmomalíř". Napadá Vás otázka, co je to "písmomalíř"? Pokuste si odpovědět sami...


...nebo?
Písmomalíř je metoda, kdy do obrázku píšeme nějaký souvislý text.
My jsme si tematicky do obrázku KORUNY napsali svůj běhací diktát. 😉👍

A když už VYPRAVĚČI PŘÍBĚHŮ, tak už taky pořádní čtenáři, ne?! Něco jsme vyzkoušeli! A o tom vám musíme povědět. Prvňáci měli za úkol vytvořit svůj první čtenářský metr a zajímavě si s tím poradili. 


A starší už nedělali čtenářský metr, ale měli za úkol zapisovat přesný čas, kolik ho trávili ve společnosti knih. A to s tím, že na konci týdne zjistíme, kolik času dohromady jsme byli schopni věnovat od pondělí do čtvrtka čtení. 

Nejprve jsme zkusili odhadnout, kolik by to mohlo být.


A potom už se jen četlo....

Tak tohle musíte vidět. 

ČTENÍ JAKO PŘÍBĚH

Někteří vyzkoušeli všechny možné polohy a né a né knihu odložit! 👍👀





Tak a teď už konečně ví, JAK SE Ó STALO KRÁLEM! 😂
Teď se už může jít spát! 👍

Kniha je psána velkými tiskacím písmeny a je nejen u nás ve třídní knihovně 👍, 
ale můžete ji sehnat i zde:

Takhle dopadlo naše téměř týdenní šetření.



Tady si můžete jeden krátký příběh od vypravěčky poslechnout... 😉

Pohodlně se usaďte, připravte si čaj nebo dobrou kávu a poslouchejte...


Všechny své přečtené knihy stále zodpovědně zapisujeme 
do DENÍKU ČTENÁŘE a ...





...snad se už brzy dočkáme svého BINGA!
To teprve potom bude 💣!


V MATEMATICE jsme toho také udělali poměrně dost. I když za tím možná nebude tolik matematika vidět. Ale záleží velmi na tom, z jakého úhlu pohledu to zrovna vezmete, protože...

-hráli jsme matematické kruhy a řešili matematické řetězce
-skládali matematická lota
-pracovali jsme s GEOBORDEM a MŘÍŽÍ




-skládali jsme PARKETY....
(...protože každá místnost, kterou jsme s Jadeynou procházeli, 
bylo nutné pokrýt parketami...)


A víte, co nás obzvlášť s parketami bavilo?
Položit parkety "obráceně" a vyklopit.
Nadšení nám přinášelo barevné překvapení! 👀👍


-řešili jsme úlohy v pracovních učebnicích a na tabuli
-počítali jsme příklady, porovnávali výsledky 
-rozkládali jsme čísla
-skládali jsme papír


A kdyby se náhodou mělo stát, že by se přece jen na něco zapomnělo, 
tak tomu předejdeme tím, 
že raději napíšeme Ditě vzkaz a necháme jí ho na stole. 👍


Samozřejmě víme, že se nejedná o pás KRKOVACÍ
ale KROKOVACÍ.
Holt se jedno O někam odkutálelo. 😏
Jen aby to nebylo Ó, co se stalo málem králem! 😂

Mysleli jsme si, že by nám průchod jednotlivými místnostmi mohly usnadnit kouzelné klíče od dveří. Ale zmýlili jsme se, přeci jen bylo třeba vždy vyřešit matematické hádanky.


NEVADÍ
když nezkusíš, nevíš! 👌





..tady jsou některé kousky...






V každé místnosti na nás (jako na hrdiny knihy) čekala nějaká příšera, 
která nám dala hádanku. 
Takhle nějak jsme si je představovali.





..tohle není zrovna ta příšera: 😂👍
TO JE JEDEN Z NÁS!








Příšera se vždy objevila ve dveřích s hádankou, 
ale velmi nás lákalo podívat se klíčovou dírkou, 
co by tam za těmi dveřmi mohlo být.



Za všechnu práci v centrech aktivit jsme získali vždy určitou část symbolu příběhu. Buď to byl klíč, tužka, koruna a naším úkolem bylo získat co největší část obrázku a dát ho dohromady. Záleželo také na tom, komu se podařilo získat i část za samostatnou práci. To všechno se potom dalo dohromady a takhle nějak to vypadalo.


Smaragdová královna vládla v KRÁLOVSTVÍ MÍRU
Jako jeden z dobrovolných úkolů bylo třeba navrhnout a vyrobit ERB tohoto království. 


Pustili jsme se společně i do stavby samotného království. 
Nejprve jsme museli doma posbírat všechno, co se dalo použít. 
Někteří už nevydrželi a stavěli doma. 👍😉


No a potom jsme se pustili do práce...
Ale nebylo to jen tak jednoduché. Vzít papírové krabice a krabičky a stavět si jako v mateřské školce s kostkami, to přece není nic zas tak šíleného, ale promyslet si dopředu plán stavby a potom ji celou stavět, aniž bychom mohli promluvit jediné slovo?! Tak to bylo teprve něco...



Po sdílení pocitů při stavbě: Co bylo obtížné? Na co jsem se musel/a soustředit? Na co bylo nutné nezapomenout? Odpovídá stavba prvotnímu plánu? A řada dalších otázek padla...potom jsme si každý vzal své krabice, krabičky a pustili jsme se do vlastního království, které jsme si potom odnesli i domů. Jako vzpomínku na KRÁLOVSTVÍ MÍRU, SMARAGDOVOU KRÁLOVNU, ALEXE, SAMA I VANESSU....









Cenná zkušenost pro nás byla i z bloku ETICKÉ VÝCHOVY. Ten jsme si také patřičně užili a hlavně jsme nakonec museli i hodně přemýšlet sami o sobě, o naší práci, o výsledku práce ve dvojici, překvapovali jsme sami sebe a mnohdy i ostatní...prostě 💣 pro všechny!

Rozdělili jsme se do dvojic, trojic...a od chvíle, kdy nám byla zadávána instrukce, jak máme pokračovat v práci a co vlastně budeme dělat, tak už jsme nesměli jediný z nás promluvit. 

NO TAK TO JE NĚCO! 
TOHLE VYDRŽET, JE HOTOVÁ ŠÍLENOST! 
Vždyť je toho tolik potřeba říci, ne?!

A zadání pro práci:
Společně nakreslíte jednu z postav příběhu. Na jeden papír a každý sám na určitou část plochy nakreslíte postavu, aniž byste se dopředu domlouvali, kterou postavu kreslíte.






Nemohli jsme to však nechat všechno jen tak, beze slov. Po všech těch kresbách, jsme vytvořili TŘÍDNÍ GALERII  prezentovali jsme nejen svoje kresby, ale i sebe sama, své pocity z celé aktivity. Musíme přiznat, že pro někoho to bylo víc než těžké...
 
Nemluvit, 
podřídit se, 
cítit se nepochopen, 
hledat kompromis, 
přemýšlet o tom, co tím chtěl druhý říci, 
snažit se o pochopení, 
pokusit se využít toho, co druhý navrhl,
navázat na práci druhého,
neupozadit svou představu,
neustoupit.....

a řada dalšího.

Možná, abyste to všechno mohli pochopit, měli byste si to také vyzkoušet a potom možná pochopíte. Protože ...jak se u nás stále říká...
DOVEDNOST A VĚDOMOST JE PEVNÁ TEHDY, POKUD JE SPOJENÁ S PROŽITKEM!
Jedině tak máte možnost pochopit.

Teď tak přemýšlíme, co všechno bychom ještě mohli napsat, čím vším ještě zavzpomínat na SMARAGDOVOU KRÁLOVNU a celý příběh. No, máte pocit, že toho bylo málo?
MY SI TO NEMYSLÍME!
Takhle chytlavý příběh jsme dlouho nečetli. 👍
Vždyť toho nakonec tolik vzniklo.



Chcete si také zkusit trochu "zahádat"?
Na závěr tu pro vás něco máme...

Mám mnoho bratrů - straších, mladších, já jsem ten prostřední,
je mezi námi vždy deset let, na to se spolehni.
Nejmladšímu je deset let, ten věk bude tvůj klíč,
však že je to rébus spletitý, ještě pár slov mých slyš:
my dohromady žijeme už dlouhých dvanáct set let.
Jak jsem starý řekni mi  a pláče nechat hleď!

nebo

Král Rechner hrad si postavil, on použil čáry, triky,
je dvanáct věží stříbrných, ční k nebi jako dýky.
Míří až vzhůru do mraků, každá o trochu výš,
však kolik měří každá z nich, to zatím sotva víš.
Má dvacet metrů nejmenší, druhá o rovných pět víc,
třetí má metrů třicet pět a čtvrtá jako nic
měří metrů pětapadesát, teď úkol rychle řeš:
Jak vysoká je ta nejvyšší, dvanáctá hradní věž?

citace z knihy: ZÁCHRANA SMARAGDOVÉ KRÁLOVNY




2 komentáře:

  1. 😍😍😍 Dito, jak to stíháš?😯😯😯

    OdpovědětVymazat
  2. Thank you for reading my book! Vladimir Tumanov.

    OdpovědětVymazat