úterý 23. října 2018

PODZIMNÍ VÝPRAVA NA BIOFARMU - aneb ŘÍJNOVÝ TEMATICKÝ TÝDEN

Říjnový tematický týden byl v duchu PODZIMNÍ VÝPRAVY NA BIOFARMU. Podzimní proto, že všude kolem voní PODZIM a na biofarmu proto, že jsme se dostali k tématu EKOLOGICKÉHO ZEMĚDĚLSTVÍ, biopotravinám a dalším záludnostem, které jsme společně chtěli poznat trochu blíže. Trochu blíže pochopit, o co vlastně jde a jak to na takové farmě vypadá.

JAK TO VŠECHNO PROBÍHALO?
NA ČEM JSME SPOLEČNĚ PRACOVALI?
CO JE VLASTNĚ TEMATICKÝ TÝDEN?
A HLAVNĚ....jak nám to všechno šlo?
Na to by Vám mohl odpovědět tento článek....
JAK TO VŠECHNO PROBÍHALO?
Nejprve jsme určovali a charakterizovali jednotlivá roční období. Třídili věty, texty podle určitých kritérií, psali krátká vyprávění a v rámci etické výchovy jsme pracovali s tématem JÁ a PODZIM. Naše práce jsme rozdělovali do skupin podle společných rysů a psali své vlastní ŽIVOTABÁSNĚ. 

Pomocí ranních dopisů i při GRAMOTNOSTI (výuka ČJ, M, PRV, PŘ, VL) jsme procvičovali probírané učivo:
-vyhledávali jsme slova (aktivita: NAJDI MĚ? Jsem slovo tříslabičné a mám před sebou předložku apod.)
-určovali počet slabik ve slovech a počet slov ve větách
-určovali jsme druhy vět a vyhledávali souvětí
-určovali jsme slovní druhy a zároveň jsme u podstatných jmen i sloves jsme určovali probírané mluvnické kategorie
-vyhledávali jsme slova příbuzná a následně přiřazovali k slovům vyjmenovaným...
a
-cestovali jsme ve skupinách na biofarmu pomocí matematických prostředí: vláčků, autobusů, cyklotras
-řešili jsme úlohy nejen v učebnicích, pracovních sešitech, ale pouštěli jsme se do tvorby konkrétních úloh i sami...
a
-řešili jsme různé dopravní situace, popisovali jsme dopravní prostředky a vhodné chování cestujících
-povídali jsem si o konkrétním dopravním značení, roli chodce, cyklisty a cestujícího
-někteří z nás cestovali při hodinách dokonce z Prahy do STŘEDNÍCH ČECH, Polabí...


NA ČEM JSME SPOLEČNĚ PRACOVALI?
V rámci práce v centru MATEMATIKY jsme na biofarmu cestovali dopravními prostředky, a to 
VLAKEM...

...NA KOLE v prostředí cyklotras..

...a AUTOBUSEM.


Při práci v centru ČESKÉHO JAZYKA jsme pracovali s odborným textem o ovci a koze, zpracovávali jsme Vennův diagram a do Deníku malého spisovatele jsme vymýšleli pokračování příběhu o Ovčí farmě.



Tady jsme pracovali pomocí pomocí aktivity BOD ZLOMU  na tom, jaké věci bychom si měli balit do batohu na biofarmu. Co vlastně na výpravu potřebujeme? Bod zlomu spočívá v tom, že nejprve každý zapíše na lístky pět věcí a posléze je v rámci skupiny musíme seřadit dle důležitosti. V tuto chvíli začíná velká diskuse, neboť každý z nás je přesvědčen o tom, že je ho návrh je ten nejlepší. Ale zvládali jsme to s úsměvem! :-) A argumentovali jsme jako o život. Přeci udržet svůj návrh na předních pozicích stojí za to!


V ATELIÉRU jsme se při společné práci pustili do návrhu projektu biofarmy. Každý projekt byl originálem. Někde nezapomněli ani na místa pro vozíčkáře, někde se návrháři zaměřili na dostatečný prostor pro rodiny s dětmi, tak nemohlo chybět perfektně vybavené dětské hřiště. Ani na řidiče nikdo nezapomněl. U každé farmy se dalo bezpečně parkovat na k tomu vyhrazených místech. Některé farmy se zaměřili na chov ovcí, jiné na různých druhů krav nebo koz.



 Při práci samostatné jsme se pustili do tvorby zvířat, které můžeme na farmě vidět. Postačilo nám k tomu spadané listí před školou. Podívejte se na tu nádheru. :-)









A co se dělo v POKUSECH A OBJEVECH? Tak tady jsme se pustili do skutečných objevů. Pomocí mikroskopu jsme měli možnost podívat se "zblízka" na zeleninu pěstovanou na biofarmě, například cibuli, zelí, mrkev aj. Následně jsme dané "bioprodukty" dělili do skupin na zeleninu a ovoce. Zeleninu například i podle druhů na kořenovou, listovou, plodovou. Pomocí myšlenkové mapy jsme třídili zemědělské plodiny do skupin. Někteří ještě vyhledávali na internetu další zajímavé informace o plodinách, jiní se zaměřili na nářadí a  zemědělské pomůcky potřebné k pěstování uvedených plodin. Vysvětlili jsme si pojmy biologické zemědělství, bioprodukty a biofarma.



CO JE VLASTNĚ TEMATICKÝ TÝDEN?
Přesně to, co jste doposud četli :-).Takhle totiž vypadá náš tematický týden ve škole, kdy pracujeme společně ve skupinách i samostatně na úkolech v rámci jednoho tématu. A v říjnu to byla právě PODZIMNÍ VÝPRAVA NA BIOFARMU. :-)

A HLAVNĚ....jak nám to všechno šlo?
Snad z naší fotodokumentace je zřejmé, že jsme si to celý týden neskutečně užívali a nejen to, řadu nového jsme se i dozvěděli. Současně i procvičovali probírané učivo v jednotlivých ročnících, které tam pro mnohé bývá velmi často tak dobře "ukryto", že vlastně ani neví, že se učí...neboť přirozeně přijímají všechny činnosti jako jednu. A to je dobře! :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat